En dag i Kattugla

Dagen veksler mellom frilek og faste aktiviteter.

Når barna kommer om morgenen går de først og vasker hendene sammen med foresatte. Inne på avdelingene er det frilek. Barna velger selv hva de vil gjøre, og det er stor variasjon: Noen forbereder måltidet med en voksen, andre velger å lage et “lekemåltid” på sin egen måte. Ett barn velger å sitte på fanget, mens noen andre er opptatt med å stelle dukkene. I et annet hjA?rne bygger noen en hytte, og under spisebordet sitter det to politimenn og en hund. To barn krangler om en leke, men fA?r hjelp av en voksen til A? komme til enighet. PA? gode dager summer det av lek og barnestemmer fra avdelingens mange hjA?rner.

Kl 10 er det tid for å rydde, og den faste ryddesangen gjør at alle vet hva som nå skal skje, uten behov for formaninger. Nå samles alle i en stor ring på gulvet. Denne økten er styrt av pedagogen, som leder barna gjennom sanger, vers, bevegelser og årstidsrelaterte temaer.

Så vasker alle hendene igjen, og det er straks klart for måltidet. Bordet dekkes, og alle setter seg.

Etter måltidet er det hvilestund. Noen sover, andre ligger bare og slapper av med hodet på puten og et teppe over seg. Kanskje blir de spilt for på et instrument med myke toner. Stillheten kan være god å kjenne på i løpet av hektisk og høylydt barnehage-dag.

Klokken tolv er det tid for å gå ut.

Etter et par timer ute går vi inn igjen. Nå har vi et lite fruktmåltid, og deretter følger eventyrstunden. Pedagogen forteller eventyr, muntlig og med øyekontakt med barna. Det er tid for ettermiddagsmåltidet, og deretter er det igjen fri lek, enten inne eller ute.